måndag, februari 04, 2008

tell me..

jag behöver stänga världen ute och fundera en stund. fundera över mig själv och mitt liv. det känns som att jag gör det jag ska göra under dagarna, men jag själv är inte riktigt där som jag skulle vilja. ibland känns det som att jag står utanför min kropp. pekar på mig själv och skrattar åt idioten som irrar runt i slasken vår årstid har att erbjuda för närvarande.

jag vill ha tid för att läsa det jag vill läsa. då skulle jag ta och läsa liftarens guide till galaxen äntligen. och frossa i paolo coelhos underbara berättelser. jag skulle läsa don quijote igen och kanske även lite mer hoffmann. jag skulle läsa obamas dreams from my father som jag köpte i usa förra sommaren långt innan alla i sverige kom fram till att den borde läsas och la upp massupplagor. jag skulle läsa buss på villovägar igen och låta toni morrison förtrolla mitt sinne. faulkner är ett måste, och även del två och tre i pullmans den mörka materian - serien.

filmer behöver jag också få mer tid till. snart är det oscar-galan och jag har inte hunnit uppdatera mig själv ett skit. det är hemskt, jag vet. juno är ett måste. tänk om den är lika härlig som förra årets little miss sunshine. då har jag något att se fram emot. johnny depp som sweeney todd, ja, snart ska killen ha sig en oscar tycker jag. han är en av de mest begåvade skådisarna jag vet. no country for old men är favorittippad. alla säger att den är dålig. jag måste bilda mig en egen uppfattning. har nog inga riktigt favoriter bland skådisarna vid första anblick. förutom depp då. såg att en film från zentropa är nominerad i kortfilmsklassen. minns den dagen den naiva filmklassen från katrinebergs folkhögskola var där och hade studiebesök. mitt i en presentation av kontorsbyggnaden tystnar klassen och alla ser ut som fågelholkar. alla utom jag som inte fattar ett skit. sen får jag veta att karln som nyss passerade mig var lars von trier. skrattar så fort jag tänker på allas blickar. och det faktum att jag som vanligt inte fattar ett skit som sagt. jag i ett nötskal. jag skulle kunna krocka med kungen och inte fatta att det var han. men tillbaka till vad jag pratade om, film. det finns så många otroligt bra filmer. film kan ge så mycket. filmer kan vara så vackra, så berörande, så viktiga, precis som litteratur..och musik..och konst...osv osv.. det är underbart.

vad tycker ni?? vilka filmer ska belönas på oscar-galan? berätta för mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg Juno i helgen. Den var så JÄVLA bra.

Anonym sa...

ja, jag har noll koll på vilka som ens är nominerade.. men.. är "this is england" med på ett hörn borde den definitivt få pris. men, som sagt. inte insatt.

absolut att depp ska få oscar. oh yes.

ja.. du vet ju redan min uppfattning om juno. :) dom andra filmerna har jag inte sett.