lördag, februari 23, 2008

surf's up, ratatouille, persepolis..

nu har jag precis tittat klart på surf's up. den är nominerad till en oscar för bästa animerade film tillsammans med ratatouille och persepolis. surf's up och ratatouille är typiska animerade filmer som vi ser idag och persepolis är svart-vit och väldigt intressant. jag gjorde ett försök att titta på den men den är på franska och jag har inga undertexter. jag har ju läst franska i sex år så jag förstår ju iaf sammanhanget och tillsammans med bilderna går det ännu bättre att skapa sig en förståelse av vad den handlar om, men jag har inte orken att se den nu.

iaf så gillade jag surf's up. för det första handlar den om pingviner och jag älskar dessa djur, de i sig är så roliga. sen är den fylld av den sortens komik som jag gillar. inte helt oväntat så avgudar jag naturligtvis infödingspingvinerna. höhö..yum yum yum yum yum yum, säger de om den stackars kycklingen som de har för avsikt att koka, men denne tror att de är snälla och ger honom ångbad och kastar mat till honom medans hans ligger där. underbart kul. det är alltid bifigurerna i såna här filmer som är roligast. ratatouille är också bra, men inte alls lika rolig. dock känner jag att den ligger på lite högre nivå och är betydligt mer genomtänkt.

svårt att avgöra vilken som vinner. antingen vinner persepolis för att den är så så annorlunda eller så går det bort direkt av samma anledning. den är dock grymt snygg och den känns väldigt aktuell idag. på imdb beskrivs den som en "poignant coming-of-age story of a precocious and outspoken young iranian girl that begins during the islamic revolution". jag tippar på persepolis faktiskt. och bilderna är googlade.


persepolis

surf's up

ratatouille

Inga kommentarer: